‘Dit is heel nuttig, hier kan ik mee verder.’ ‘Oké, dat wist ik nog niet.’ Bij de vertegenwoordigers van zeven Tielse sportclubs valt de workshop Social Media door Marcel Attinger van communicatiebureau Creating4U in goede en vruchtbare aarde. Negen enthousiastelingen van TSV Theole, gymnastiekvereniging Hellas, atletiekvereniging Astylos, hockeyclub De Kromhouters, badmintonclub Thiela, multisportvereniging KeepFit en IGRA, internationale dans zijn woensdagavond 13 november aanwezig in het clubhuis van TSV Theole bij de workshop, een initiatief van Ilse Bröker van Sportfriends. De match tussen Sportfriends, de sportclubs en Marcel Attinger/Creating4U kwam tot stand via De Tielse Uitdaging.

Foto’s: Sharona van Elst, Creating4U

Via de Tielse Federatie Sportverenigingen krijgt Sportfriends de vraag een workshop Social Media op touw te zetten. Dat blijkt ingewikkelder dan gedacht. Het is vooral moeilijk een geschikt bedrijf te vinden dat de workshop kon geven. ‘Vandaar dat we dit aan de Tielse Uitdaging hebben gevraagd’, vertelt Ilse Bröker. ‘Die schakelde met Marcel Attinger van Creating4U en toen was het snel geregeld.’

Slim gebruiken

De doelgroepen van de verschillende social media, van Twitter, Facebook, Instagram, YouTube en Whatsapp tot LinkedIn, hoe gebruik je social media slim (strategie), waar moet je als vereniging op letten en hoe vergroot je het bereik van je vereniging, het komt allemaal aan de orde. ‘De ene vereniging is veel verder met het gebruik van social media dan de andere vereniging’, constateert Marcel Attinger. ‘Het leuke is dat er veel vragen waren. En dat de deelnemers elkaar in de pauze enthousiast helpen en in gesprek gaan over wat wel en wat niet werkt.’

‘Dit is heel nuttig, hier kan ik mee verder’, constateert Patrick van de Geijn van badmintonclub Thiela. Hij wil vooral weten hoe hij zijn club beter bekend kan maken via social media. Hoe kunnen we met social media nieuwe leden werven? En hoe stroomlijn je de verschillende gebruikers van social media binnen je vereniging, zijn enkele andere vragen.
‘Het is altijd interessant om te horen hoe andere verenigingen het gebruik van social media aanpakken’, zegt Carolien Leenman van De Kromhouters. ‘Bij ons zijn we er actief mee bezig en dat werkt steeds beter.’ De deelnemers gaan de komende tijd bij hun club zelf aan de slag met social media, maar willen graag in februari een tweede workshop, blijkt na afloop. Om ervaringen te delen en wat dieper in te gaan op de mogelijkheden van social media.

Ilse Bröker is blij met deze eerste, succesvolle workshop Social Media. En de toezegging van Marcel Attinger dat hij ook een tweede workshop wil geven. ‘Dan nodig ik de sportclubs begin volgend jaar uit voor een vervolgworkshop. Wie weet haken er dan nog meer sportclubs aan.’

De match tussen Sportfriends, de sportclubs en Marcel Attinger/Creating4U kwam tot stand via De Tielse Uitdaging. De Tielse Uitdaging stimuleert maatschappelijk betrokken ondernemen op een praktische manier door vragen van maatschappelijke organisaties voor te leggen aan ondernemers in Tiel.

Pin It on Pinterest

Share This